طبیعتا برای شما هم پیش آمده است که قبل از خرید یک کالا یا استفاده از خدمات خاصی، نام آن را در اینترنت جستجو کنید و در مورد آن اطلاعاتی به دست آورید. بطور کلی میتوانیم دیجیتال مارکتینگ را هرگونه تبلیغ، اطلاع رسانی و معرفی کالا یا خدمت خاصی در فضای اینترنت بدانیم، در تعریف دیگری میتوانیم بگوییم که بازاریابی دیجیتال عبارت است از تمامی روشهایی که برای معرفی یک برند یا یک کسب و کار خاص در فضای اینترنت به کار برده میشود.
(( بازاریابی دیجیتال به هر نوع از بازاریابی کالاها و خدمات گفته میشود که به وسیله ابزارهای الکترونیک صورت میگیرد )) این جمله، تعریف بازاریاب معروف نیل پتل از دیجیتال مارکتینگ است.
تاریخچه بازریابی دیجیتال تقریبا به یک قرن پیش بر میگردد. در دهه اول 1900 میلادی، استفاده از رادیو تقریبا در میان مردم رواج پیدا کرده بود و به همین علت مردم کم کم به فکر تبلیغات کسب و کار خودشان در فضای رادیو افتادند. بنابراین دیجیتال مارکتینگ را فقط نمیتوانیم محدود به دنیای اینترنت و موتورهای جستجوگر بدانیم. پس بازاریابی از طریق تمامی وسایل دیجیتال نظیر تلویزیون، رادیو و… امکان پذیر است.
دسته بندیهای مختلفی برای انواع دیجیتال مارکتینگ وجود دارد. در سری اول این دسته بندی، بازاریابی دیجیتال به دو دسته آفلاین و آنلاین تقسیم میشود. برای بازاریابی دیجیتال آفلاین پیشتر صحبت کردیم و مثالهایی مانند رادیو و تلویزیون آوردیم. در نوع آنلاین نیز فضای اینترنت قابلیت تبلیغات را برای کسب وکارها فراهم کرده است. دسته بندی های دیگری از نظر روش انجام برای دیجیتال مارکتینگ وجود دارد که در ادامه به آنها میپردازیم.
در دیجیتال مارکتینگ نیز همین روش در سایتها و وبلاگهای پر بازدید بکار برده میشود و بنر معرفی محصول در سایت میزبان قرارداده میشود. در این نوع از بازاریابی تولید کننده بایستی به گرافیک، اندازه و محل قرارگیری بنر دقت کند تا محتوای تولیدی به اصطلاح به (( کوری تبلیغ )) دچار نشود.
بطور کلی میتوان شبکههای اجتماعی را به دلیل رایگان بودن به جرات از موثرترین روشهای دیجیتال مارکتینگ برشمرد. مطمئنا اینستاگرام را میتوانیم پرطرفدارترین شبکه اجتماعی در ایران بدانیم. البته تولید محتوا در هر کدام از این پلتفرمها روش و تکنیکهای خاص خود را داشته و چندان ساده هم نیست و باید فاکتورهای زیادی از جمله تعداد پستها در طول یک بازه زمانی خاص، نوع متن نوشته شده، تصاویر انتخاب شده (به ویژه برای اینستاگرام) و زمان ارسال پست در نظر گرفته شود.
اما در بازاریابی ایمیلی، پیامهای منتقل شده را باید چیزی فراتر از ایمیلهای تبلیغاتی دانست. در اینجا هدف صرفا ارسال یک پیام با یک متن ثابت برای تعداد زیادی از مخاطبان نیست. بلکه ایجاد یک رابطه عمیق در بین طرفین است.
نهایتا بایستی این نکته را متذکر شویم که دیجیتال مارکتینگ را نباید ساده در نظر گرفت. تمامی روشهای گفته شده زمانی نتیجه خواهد داد که تولید کننده، علاوه بر تسلط بر موضوع محتوا، دارای قدرتی برای هدف گذاری و همچنین تعیین استراتژیهایی برای شناخت بازار و ارتباط متعامل با مشتری باشد.
17 اکتبر 2019